RestArt
Projektas “Restart” Lietuvos paviljono Venecijos meno (2019) ir architektūros bienalei (2018)
Atstovavo Lietuvos architektų sąjungos paraišką kultūros tarybai. Nerealizuotas
Projektas “Restart” Lietuvos paviljono Venecijos meno (2019) ir architektūros bienalei (2018)
Atstovavo Lietuvos architektų sąjungos paraišką kultūros tarybai. Nerealizuotas
Padiglione della Lituania Alla 58 Esposizione Internazionale d’Arte – la Biennale di Venezia
RestArt – Lietuvos paviljonas 58-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje
2019 m. gegužės 11–lapkričio 24 d.
Kuriamas įvykis atsižvelgiant į kuratorių idėją ir pirminį bienalės tikslą:
“kad paroda taptų susitikimų tarp lankytojų, meno ir menininkų vieta.”
Sukurti neverbalią gamtos stichijų įkvėptą ir veikiamą – Erdvę.
RestArt minčiai atskleisti pasitelkiama tuščia, apleista San Biagio salelė prie Grand Canal Venecijoje (nebeveikiantis, beveik tuščias statybinių ir laivų atliekų savartynas). Čia siūlomas aplinkos sutvarkymas ir instaliatyvus meninis-architektūrinis sprendimas sudarytas iš trijų pagrindinių elementų: Laisvės aikštės (100 metrų skersmens baltų drobių pumpuras), Nakties tunelio (sujungiuant 4 jūrinius konteineriai į vientisą, 48metrų ekspozicinį tunelį kuriame įrengiama Lietuvos šimtmečio meno evololiucijos ekspozicija) ir plazdančio Baltojo švyturio (20 metrų aukščio ir 4 metrų skersmens drobinis cilindras).
Toks laikinas ansamblis vertų savasties atradimus ir paieškas, bei bendražmogiškosios kūrybos kosminę kryptį.
Šalia naujai sukuriamo pasaulietinio baltojo pumpuro- Laisvės aikštės, kaip įžanga ir perėjimas – ilgas žiūronas- Lietuvos šimtmečio takas – traukinys Nakties tunelis, tarsi sustabdytą atkarpa, vizijų – realybė.
Horizontalus tūris skiriamas iškeliavusių, iškiliausių, šimtmečio Lietuvos kūrėjų atminimui. Surengiama bendra paroda dabartyje. Panaudojant dokumentinę, meninę ir reprodukcijų medžiagą kuriamas abstrahuotas palikimo vaizdinys, dabartinės kultūrinės terpės, kurioje mes esame, duotybės ar padėties atskleidimas.
Priešingoje pusėje nei Nakties tunelis, ant kranto kuriamas vertikalus akcentas – Baltasis Švyturys.
100 baltųjų vėliavų-burių pakėlimas ir amžinai virstantys dangūs, žemės…vandenys.
Tai ir Lietuvos 100-mečio šventė, ir svečių pakvietimas į nacionalinį paviljoną.
Tai galima meditatyvi vieta, ramaus meno (rest art) arba persikūrimo/perkrovimo (restart) laukas, atvira gamtos ir kultūros išgyvenimų sala, bendražmogiškojo tikėjimo vieta. Čia matymas ir mąstymas mainos su paprasčiausia buvojimu ir pajauta. Jei dažniausiu atveju nacionaliai paviljonai visgi kviečia į grynų koncepcijų, socialinius tiriamuosius, bei reportažinius stendus, kartais lydinčias nedidelias instaliacijas, čia gi atvirkščiai – nekalbi akimirkos architektūra, milžiniška instaliacija, pakviečia į galimos nuostabos būseną, įsiūbuotą per gamtos ir kultūros sąveiką. Grynosios architektūrinės erdvės ir jos kūno išgyvenimą. Ryšį su Venecijos salų gamta ir kultūra (bokštai, aikštės,vėliavos, burės…baltiniai…raštai).
Jei tartume, kad Venecijos bienalė laikinai tampa mažuoju pasauliu, sukuriančiu nuotaikų įvairovę, tai mažoji Lietuva- salelė, – pakviestų laisvės ir ramybės jausmui.
Toks instaliatyvus architektūrinis tinklelis (pasaulio raštų modelis (Baltų raštai) ir akutės, kaip tarpo svarba), kuris pats nebūdamas tikslu – būna galimu tiltu, vieta, perėjimu ir langu. Architektūrinis tūris susidaro santykinai su gerokai didesne dalimi oro. Nulinis lygis ir galima atsinaujinimo (Restart) vieta.
Virpanti, plazdanti, tylinti…tai kas negali būti kieta, tampa/yra nenusakoma, magiška, viliojanti ir suburianti…bures, vėliavas, ratą. Taip, tai medžiagiška. Taip, tai baltas Vėjo kūnas, kuris tarsi perprogramuoja kodines sistemas, kurių nebenuskaitai logotipiškai ar tekstualiai, – bet tiesiog patenki į jų vėjišką vidų.
Jei Albertis po Brunelleschi Gėlių kupolo pastatymo tarė, kad jo struktūra “skirta šešėliu uždengti visą Toskanos liaudį”, tai suteikdamas jam kosminę ir politinę reikšmę, tai šiandien Lietuvos paviljonas “RestArt” pakviestų atodangoms.
Baltasis ansamblis laikinai, minkštai praplėstų ir kietai sukaltą Venecijietišką miestovaizdžio grožį. Nors primintų klasikinę aikštę su bokštu, tačiau jų vėjinė gyvastis ir mastelis galimai pakviestų į kitokius architektūros išgyvenimų matus.
ARCHE. Prisimenant mūsų audėjų arhainius veiksmus gegužės saulėj, kuomet balinimui ištiesiami tarsi begaliniai drobių rietimai, šiandien gi, išskleidžiant šimtą drobių, architektūriškai mąstomas archetipinis kompozicinis santykis – horizntalė vs vertikalė. Šalia didžiojo lietaus žemės rato, Laisvės aikštės – dangaus drobių švyturys. Baltai. Architektūrinė Saulė ar Žiedas.
Vėjo ir šviesotamsos labirintas. Vėjo Muzikos laukas.Filosofavimas vėju arba šventyklos saulėtekis – irgi svarbios nuorodos.
Nuolat besikičianti, vėjo ir kitų pamatinių stihijų ekspozicija pasitikint amžinuoju varikliu – Gamta.
KONSTRUKCIJA – vėliavinė-burinė – balinti egliniai stulpai, NP lynas, ir baltos drobės.
Visos konstrukcijos lengvai montuojamos, transportuojamos, neužima daug vietos, bei galima jų kita perkėlimo ir pastatymo vieta.
Nakties TUNELIS.
Minčiai atskleisti, papildomai įvedamas jūrinių konteinerių tamsiai mėlynas (vidus ir laukas) tunelis…sukomponuotas iš ketverių 12.5x3x3m tūrių, kurie nuo vestibiulinės-reprezentacinės erdvės, per bendrą 2% posvyrį, po truputi pakiltų į 2m aukštį, kur per stiklinį fasadą- langą (3x3m) atsivertų vaizdai į Venecijos peizažo fone plytinčią balto vėjo instaliaciją „RestArt” .
Gintarine šviesa išskleistas meninis-istorinis akcentas - 100 Lietuvos meno ir architektūros inkliuzų. Tai lakoniška ir miniatiūrinė vaizdinė, bei keliom kalbom tekstinė medžiaga po didinamaisiais lešiais. Šviesos taškų karoliai, kelias, kuriame numatytas šimtmečio kūrybos atspindys. Pavyzdžiui galima pradžia būtų nuotrauka su Meno mokykla, kuri buvo pirmasis valstybės pastatytas naujas statinys po jos atkūrimo 1918 vasario 16. Toks buvo startas…
Mažesnėje tunelio dalyje numatytas mini priimamasis, administracinis plotas, san.mazgas.
Nakties Tunelis su Lietuvos šimtmečio meno evoliucijos instaliacija
NAKTIS, MUZIKA ir ŠVIESOS RAŠTAI
Lielvardės laiko juosta ir Baltasis Švyturys su raštų projekcijom Nakty
POKYTIS. Dalį gyvavimo laiko (švenčių, ar kt. progų metu), vakarais, naktimis, baltosios drobės- ekranai galėtų virst baltiškųjų ženklų, filmų ir kitų šviesos instaliacijų halograminių projekcijų laukais.
Aikštės fragmentai su raštų projekcijom nakty
VIETA galima – neužstatyta sala, beveik laukinė Sacca San Biagio (galbūt Murano-Burano šiaurė arba kita). Į ja patenkama tiltuku iš GIUDECCA, dalis pakrantės šiek tiek naudojamos baržoms, statybiniams keltams. Paviljonas būtų aiškiai matomas nuo vakarinės salos pusės, plaukiant Didžiuoju kanalu (Grand Canal) iš vakarų. Kartu su istoriniu Venecijos užstatymų kairiajam krante, paviljomas duotų kompozicinę “dešinę”, taip sudarant tarsi vakarinius miestovaizdžio vartus.
Tai ir retai lankomas Venecijos vakarinis, saulėlydžių krantas.
PATEKIMAS į SALĄ. Numatoma pastatyti dvejus jūrų vartelius(kaip LT paviljono dalis) pagrindinėj Venecijos saloj (galbūt prie Dožų rūmų ir Arsenalo) ir 2 kart dienoj svečius plukdyti į RestART vietą.
.
2019 m. gegužės 11–lapkričio 24 d.
VIEŠŲJŲ RYŠIŲ KAMPANIJA
2018.11.18 Žinių kanalų sukūrimas (atskiros elektroninės svetainės, facebook, spaudos formatų ir leidinio kūrimo pradžia);
2019.1.18 Žinių kanalų sukūrimas (atskiros elektroninės svetainės, facebook, spaudos formatų ir leidinio kūrimo pabaiga);
2019 vasario 16 Pranešimas spaudai apie Lietuvos paviljono RestArt sklaidos pradžią
2019.3.22 Pavasario lygiadienis ir išlydėtuvių šventė Vilniuje
2019.4.10 Pranešimas apie atgabenimas į ekspozicijos vietą Venecijoje;
2019.5.11-18 Lietuvos paviljono reklamavimas mieste, internetinėj erdvėj, trejų jūrų vartelių pastatymas (aktualiausios Venecijos vietos) iš kurių nuo gegužės 18d. butų kasdien po sykį plukdoma į salą – Lietuvos paviljoną;
2019.5.16 18 val. Lietuvos paviljono RestArt iškilmingas atidarymas (10000 žmonių);
2019.6.17-24 Įvykio viešinimas (Rasų šventė Lietuvos paviljono erdvėj);
2019.7.1-6 Įvykio viešinimas (Lietuvos valstybės ir šimtmečio šventė);
2019.8.8-15 Įvykio viešinimas (Žolinės šventė);
2019.9.15-22 Įvykio viešinimas (Baltų vienybės, rudens lygiadienio ir M.K.Čiurlionio gimtadienio šventė);
2019.10.12-19 18val. Įvykio viešinimas (Lietuvos paviljono RestArt iškilmingas uždarymas);
2019.11.10 Pranešimas apie pargabenimą Namo ir numatomą instaliacijos tolimesnę sklaidą-parodą-išaukojimą 2019 pavasarį 2020.6.24 Parplukdytą instaliaciją birželio viduryje numatyta vėl surinkti Briedžių saloje Mariose netoli Rusnės, o per Rasas, – paverst ją ugnies skulptūra.
VEIKSMŲ PLANAS:
2018.11.18 Galutinis Architektūrinių-meninių ir konstruktyvinių sprendimų projektas;
2019.3.18 Galutinis elementų pagaminimas, dviejų instaliacijų su vėliavomis,ir ekspozicijos tunelyje parengimo detalės, supakavimas į tris konteinerius ir pakrovimas į laivą Klaipėdoje;
2019.3.22 Pavasario lygiadienis ir išlydėtuvių šventė Vilniuje
2019.4.17 Atgabenimas į ekspozicijos vietą Venecijoje, Sacca San Biagio, iškrovimas, montavimo pradžia (5 žmonės);
2019.5.10 Lietuvos paviljono pastatymo saloj pabaiga; Lietuvos paviljono dviejų jūrinių vartelių (prie Dožų rūmų ir Arsenale) pastatymo pabaiga-reklamos pradžia-atidarymas.
2019.5.11 Lietuvos paviljono neoficiali veikimo pradžia (Priežiūra 2 žmonės. Numatoma po 2 studentus (Meno, architektūros, menotyros, muzikos ar kt.), pasikeičiant kas mėnesį (5 mėn.-10 žmonių). Studentams numatomos stipendijos.
2019.5.16 18 val. Lietuvos paviljono RestART iškilmingas atidarymas Venecijoje, Sacca San Biagio (10000 žmonių);
2019.6.24 Rasų šventė Lietuvos paviljono erdvėj;
2019.7.6 Lietuvos valstybės ir šimtmečio šventė;
2019.8.15 Žolinės šventė;
2019.9.22 Baltų vienybės, rudens lygiadienio ir M.K.Čiurlionio gimtadienio šventė;
2019.10.19 18val. Lietuvos paviljono RestArt iškilmingas uždarymas;
2019.10.20 Lietuvos paviljono išmontavimo saloj pradžia (4 žmonės);
2019.10.27 Dviejų instaliacijų ir ekspozicijos tunelyje dalių supakavimo į tris konteinerius pabaiga ir pakrovimas į laivą;
2019.11.10 Iškrovimas Klaipėdoje ir sandėliavimas iki parodų 2020m visoje Lietuvoje pradžios (sekantis projektas, kurio metu visa instaliacija bus už galimą auką išdalinta dalelėmis arba parplukdytą instaliaciją birželio viduryje numatyta vėl surinkti Briedžių saloje Mariose netoli Rusnės, o per Rasas, – paverst ją ugnies skulpūra.)
EKSPOZICIJOS ĮRENGIMO TECHNINĖS PRIEMONĖS: